Graviditets dagbok.

 Jag har från starten av graviditeten skrivit dagbok om hur jag mår och vardagen runt oss. Jag tänkte dela med mig av den här 💕
14.09.15
Dagen jag fann ut att jag var gravid. Jag hade mina aningar och var nästan helt säker på att jag var gravid och graviditetstestet blev en bekräftelse på att det var sant. (3+ på testet vilket innebär minimum 5 veckor) Jag ringde direkt till mamma och berättade för henne. 
17.09.15
vecka 5
Christoffers födelsedag. Han fick ett stort paket med en giraff i som hade ett kort runt halsen där det stod att han skulle bli pappa till våren.
23.09.15
vecka 6
Här var mitt första läkarbesök, lämnade en del prover och fick väga och mäta mig. Här började illamåendet komma och jag började spy.
13.10.15
vecka 8
Mitt andra läkarbesök. Åkte dit på grund av att jag spydde så otroligt mycket, fick varken behålla mat eller vatten. Här blev jag även sjukskriven från jobbet.
17.10.15
vecka 9
Spyr fortfarande lika mycket och har varit soffliggandes hela dagarna. Det enda jag lyckas få i mig är nån macka, glass, jordgubbar och oboy.
Idag fick jag köpa ny tandkräm, har spytt så mycket och borstat tänderna så ofta så nu mår jag illa av tandkrämen. (Roliga är att jag kan inte ens se den tandkrämen idag utan att må illa)
Här har jag märkt att jag drömmer otroligt mycket. Jätte konstiga drömmar, jag kommer ihåg allt ut drömmen men får inte ihop det när jag vaknar, för allt blir bara ett huller om buller i huvudet :)
 02.11.15
vecka 11+4
Spyr lika mycket men jag är från och med nu och en vecka framåt hundvakt åt Alva så jag är tvungen att gå ut minst två gånger per dag. Det är första motionen jag får på flera veckor. Har de senaste veckorna varit så dålig och trött att jag inte ens kommit mig ut till postlådan. Blev väldigt tidigt känslig för dofter men från och med nu märker jag hur illa det egentligen är. Klarar inte av lukten av mat, schampo, parfym, inte ens nån av mina Victoria's secret produkter fungerar. Så nu lever jag på pasta med ketchup/färdig pastasås, yoghurt och självklart oboy.
23.11.15
vecka 14+4
Illamåendet är kvar men jag spyr inte lika ofta, nu är det mest på morgonen och nån gång på eftermiddagen. Jag kan äntligen laga mat nu (kan dock inte hantera rått kött så det är Christoffers jobb, den lukten kan jag verkligen inte med) Denna dag var vi på första besöket hos barnmorskan, fick en massa fin information och fick även lyssna på hjärtat till den lilla ❤️ Det var så himla häftigt! Det kändes mer verkligt efter det på något vis, även om vi vetat att det funnits någon där inne i magen så fick vi nu svar på att hjärtat slog väldigt fint och att den lilla har det bra.
25.11.15
vecka 14+6
Nu längtar vi så himla mycket till ultraljudet som ska vara dagen innan julafton. Nu har vi flyttat till radhus och vi har ordnat en massa här hemma och sprungit upp och ner för trappan väldigt många gånger, så igår var första gången jag kände av smärta i höfterna.. Hoppas inte att det håller i sig!
08.12.15
vecka 16+5
Nu har jag kommit hem efter en vecka i Uppsala, var riktigt svårt att hålla sig för vännerna om graviditeten. 
I natt sov jag riktigt oroligt, vaknade flera gånger av att jag var tvungen att gå upp och spy. Men efter frukosten blev det lite bättre. 
Här börjar kulan visa sig en del:
22.12.15 
vecka 18+5
Här ringde de från sjukhuset och sa att vi kunde få göra ultraljudet idag i stället för i morgon (de skulle försöka flytta alla tider som var satta den 23:e, så det var antingen denna dag eller veckan efter jul)
så jag stressade runt i lägenheten, klädde på mig, ordnade till håret (hade ju fortfarande morgonfrillan) ringde Christoffer som var och jobbade och sa att han var tvungen att skynda sig hem för vi skulle på ultraljud om bara 45 min. Som tur var så parkerade han precis utanför vårat hem när jag ringde så vi hann dit i tid. Den lilla rörde sig så otroligt mycket så både jag och Christoffer skrattade lite åt vår lilla vilding ❤️ Det var en helt obeskrivlig känsla att få se den lilla. Den lilla som ligger och gör kullerbyttor inne i magen. Helt magiskt ❤️
23.12.15
vecka 19+2
Vi blev flyttade ett par dagar på ultraljudet. Så nu blev det helt plötsligt vecka 19. Snart halvtid.
Idag är det kvällen innan julafton och när jag la mig i sängen så kände jag de första sparkarna. Det var otroligt mycket liv och rörelse där inne så jag tror den lilla längtade lika mycket till julafton som jag gjorde. Alla runt omkring har sagt att de första sparkarna känns som att fjärilar flyger runt i magen, men det tyckte inte jag, här var det tydliga sparkar och små bumpar här och där på hela magen :)
25.01.16
vecka 24
Den här kvällen var första gången Christoffer kände sparkar 💕 Jag blev så glad! Det är ju så svårt att förklara för sin älskade hur det egentligen känns. Från att jag kände för första gången har jag bara längtat till att det ska kännas så väl utanpå magen så att han kan få känna sparkarna också.
Här börjar även halsbrännan bli rätt dryg. Men illamåendet är helt borta nu så igen är lyckligare än jag!
06.02.16
vecka 25+5
Jag mår fortfarande riktigt bra. (nu är det bara halsbrännan som är jobbig) Jag tränar och är ute på promenader och rör mig mer än någonsin känns det som. Känns som en riktig frihet att kunna röra så mycket på sig nu efter så många veckor av soffliggande och bara varit inne varje dag.
10.03.16
vecka 30+3
Det närmar sig maj. Trots att illamåendet börjar komma tillbaka och aptiten är inte helt där så tänker jag inte så mycket på det längre, för nu tänker jag bara på att det snart är tid för den lilla att komma ut, det är inte alls långt kvar nu. Jag är fortfarande pigg och mår i övrigt väldigt bra! (Förutom halsbrännan..) Klarar av riktigt långa promenader och känner mig starkare och smidigare än vad jag känt på riktigt länge. 
Snart är du här vår älskade lilla mini 💕
 
Det som är mest spännande är att vi vet inte vad det blir för kön.
Jag har ingen rädsla (än så länge) för förlossningen, utan det enda jag har i huvudet är: undrar om det kommer ut en liten pojke eller flicka 💕
Det är en helt fantastisk tanke och jag blir så himla glad när jag tänker på det.
Kan ju även tillägga att jag har glömt köpa tabletter för halsbrännan en gång, det var en lördag eftermiddag och jag fick försöka sova två nätter utan tabletterna.. Det kommer jag aldrig någonsin glömma igen :)
Puss och kram
1 Veronica Wallgren:

skriven

Åh vad roligt att läsa :) Gick in i vecka 32 idag och vi vet inte heller vad det blir för kön :)

Svar: Tack så mycket :) åh vad kul! Grattis till er 🌸 Det är ju så spännande när man inte vet. Har du någon känsla på vad ni får?
Elin Linnèa

2 Veronica Wallgren:

skriven

Jag håller med dig, det är verkligen spännande när man inte vet. I början kändes det som en tjej men nu känns det mer och mer som en kille. Vad tycker du det känns som? :)

Svar: Jag har varit helt inställd på att det blir en pojke från dagen jag fann ut att jag var gravid. Min sambo har alltid sagt att han tror det kommer bli en tjej, vilket också de flesta runt omkring oss också tror :) hihi! Så det blir spännande att se 🌸
Elin Linnèa

3 Veronica Wallgren:

skriven

Det är så himla spännande 😊

Svar: Ja verkligen ☺️🌸
Elin Linnèa

Kommentera här: