Julgodis

När den lilla i huset somnar tidigt är det perfekt tid för lite julbak. 

Ikväll har jag gjort glutenfria Ferrero Rocher.
Alltså dom blev så goda! 
Jag tror till och med att jag måste göra ännu fler om de ska räcka till hela julhelgen.
 
 

Receptet är från www.jennysmatblogg.nu

(I receptet står det att du ska ta ca en halv msk nutella till varje nöt, jag tog lite mindre än en tsk)
 
30 hasselnötter
1 burk nutella
200g ljus choklad av god kvalité 
75g finhackade hasselnötter
 
Lägg in nutellan i kylen eller frysen en stund så den blir mer lättarbetad.
Rosta hasselnötterna i ugnen, 180 grader i ett par minuter och låt de svalna. Ta sedan bort skalet.
Ta lite mindre än en tsk nutella, tryck in en nöt och rulla till en boll. (Jag använde två teskedar och gjorde en boll istället för att rulla i händerna)
Lägg i en bakplåtspappersklädd form.
När du har rullat färdigt bollarna ställ in i frysen och låt stelna.
Smält under tiden chokladen och låt den svalna en aning. 
Rör i de hackade nätterna i chokladen och doppa sedan nutellabollarna i chokladen.
Låt stå kallt och sen är det bara att äta :)
 
Kramar

Kommentera här: